- Книга (4793)
- Газета (30)
- Журнал (263)
- Автореферат диссертации (572)
- Изоиздание (3)
- Аудиоиздание (19)
- Видеоиздание (213)
- Картографическое издание (3)
- Неопубликованный документ (610)
- Нотное издание (15)
- Фотография (17)
- Статья (3015)
- Библиографический указатель (84)
- Словарь (11)
- Календарь (8)
- Брошюра (105)
- Буклет (31)
- Электронное издание (2)
- 3D-модель (13)
- Грампластинка (11)
- Веб-архив (680)
- Чукотский (8)
- Долганский (2)
- Английский (116)
- Эскимоский (3)
- Эвенкийский (11)
- Эвенский (51)
- Французский (16)
- Немецкий (6)
- Хантыйский (1)
- Киргизский (1)
- Корейский (1)
- Мансийский (1)
- Нанайский (1)
- Ненецкий (4)
- Нганасанский (2)
- Нивхский (1)
- Старорусский (9)
- Польский (4)
- Русский (8867)
- Латинская графика (61)
- Испанский (1)
- Таджикский (1)
- Тунгусский (2)
- Турецкий (5)
- Узбекский (1)
- Якутский (1312)
- Юкагирский (12)
- Литературно-художественные издания (534)
- Официальные издания (1090)
- Научные издания (4068)
- Научно-популярные издания (1961)
- Информационные издания (1314)
- Справочные издания (53)
- Учебные издания (922)
- Производственно-практические издания (20)
- Массово-политические издания (512)
- Изобразительное издание (24)
Количество страниц: 13 с.
The relevance of the research is determined by the fact that the study of the ways of introducing direct speech of the characters in the Yakut heroic epic would allow us to identify characteristic formulas, representativeness of the style, peculiarities of local traditions, stability or changes in time, originality of textological techniques in fixing olonkho, etc., which is important for understanding the originality of the poetics of the folklore text. The aim of the work is to identify the peculiarities of the transmission of the direct speech of the characters in olonkho. To achieve this goal, the following tasks were set: to define direct speech as an element of Olonkho narrative; to study the structure and lexical features of the introduction of direct speech by characters in Olonkho; to characterise characters in formulaic constructions that precede direct speech. Structural, lexical analysis, comparative method, system analysis of Yakut epic poetics were used. It is found that the presentation of direct speech has its own structure, consisting mainly of constructions with verbs of speech, common places, typical expressions, which can be before direct speech, within direct speech and after direct speech. The Olonkho mainly use constructions before and after direct speech. We have discovered an abundance of epic formulae, verbs that characterise the speech and singing of the heroes. In addition, there are sometimes verbs not related to 'speaking' and constructions without a verb. The dialogues of the Olonkho characters by D.A. Tomskaya from the Verkhoyansk region are characterised by simplified repetitions of a single verb. In some cases, while recording the text, the collectors were able to introduce sentences of their own, in which the name of the character and his action are indicated. It turned out that the formulaic constructions that precede direct speech contain character descriptions: first of all, this applies to the abasy bogatyr, female images, shamans, shamanesses, a child, zoomorphic images.
Кузьмина, А. А. Передача прямой речи персонажей в якутском героическом эпосе олонхо / А. А. Кузьмина ; Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. - 2024. - Т. 21, N 1 (95). - С. 127-139. - DOI: 10.25587/2222-5404-2024-21-1-127-139
DOI: 10.25587/2222-5404-2024-21-1-127-139
Количество страниц: 2 с.
This article is devoted to the current problemof the development of patriotic education of students. Theauthor’s experience in teaching students the history of hisnative district through organizing various events is considered. Patriotic education changes the attitude of pupils,instills respect and love for the traditions of the culture oftheir native land, the surrounding world, this contributes tothe education of true patriots of their Motherland.
Наумова, М. А. Изучение родного улуса как важная составляющая патриотического воспитания обучающихся / М. А. Наумова ; МБОУ "Таттинский лицей имени А. Е. Мординова" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 3 (128). - С. 67-68.
Количество страниц: 2 с.
This article discusses the problem of the importance of civic and patriotic education in modern society. The author pays special attention to the practical sideof the issue using the example of the existing educationsystem in the Municipal Budgetary Educational Institution "Tiksinskaya Secondary School No. 2".
Дуванова, А. Д. Клуб "Кадет" как форма организации работы по военно-патриотическому воспитанию обучающихся Арктики / А. Д. Дуванова, Б. Н. Инжеев ; МБОУ "Тиксинская средняя общеобразовательная школа N 2" //Народное образование Якутии. - 2023. - N 3 (128). - С. 63-64.
Количество страниц: 2 с.
This article explores the topic of spiritualand patriotic education in a preschool organization. Thearticle draws attention to the importance of developing inchildren a sense of love, respect and pride for their country, culture and people. The text provides examples of thepractical implementation of classes. The importance of including children in active forms of learning and the educational process is emphasized in order to develop theirpatriotic feelings and form the right attitude towards theirhomeland.
Бетюнская, А. А. Воспитание духовно-патриотических ценностей у детей дошкольного возраста / А. А. Бетюнская ; МБДОУ Детский сад N 2 "Кустук" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 3 (128). - С. 61-62.
Количество страниц: 2 с.
This article is devoted to the actual problemof modern education - the spiritual and moral developmentof the younger generation. Of particular importance to the work is the fact that much attention is paid to the problemof spiritual and moral development of students in a separate educational institution - a rural educational schoolwith agro-profiled education. The article presents the experience of implementing the intra-school educationalproject “Through the ages...” (“Yeleri uuordaan...”), developed by a creative group of teachers of the Zhokhsogonsecondary school of the Tattinsky ulus on the occasion ofthe 145th anniversary of the birth of A.E. Kulakovsky - thefounder of Yakut literature, an outstanding public figure,researcher, local historian and on the 135th anniversary ofthe birth of A.I. Sofronov - Alampа - one of the founders ofYakut literature, Yakut prose writer, poet, playwright.
Образовательно-воспитательный проект "Сквозь века..." / Т. Л. Попова, Г. К. Давыдова, М. В. Сивцева [и др.] ; МБОО "Жохсогонская средняя общеобразовательная школа имени А. Е. Кулаковского" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 3 (128). - С. 52-53.
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Общественные науки. Образование > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы.
Based on the analysis of the developmentand use of national board games, the article reveals thefeatures of the cultural and historical values formationamong preschool children. The features of using Yakut national board games based on оlonkho plots and fairy talesare presented.
Народова, Л. М. Приобщение дошкольников к культурно-историческим ценностям посредством использования национальных настольных игр / Л. М. Народова ; МБДОУ Центр развития ребенка -детский сад "Туллукчаан" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 3 (128). - С. 50-51.
Количество страниц: 2 с.
In modern conditions, the problem of patriotic education of youth is quite acute. This article discussesthe education of patriotism through the tourist club “Ayan”,where students are instilled with a love for the Motherland,their native land through hikes, excursions, etc.
Крылова, С. Е. Патриотическое воспитание школьников во внеурочной деятельности (туристический клуб "Айан") / С. Е. Крылова, С. А. Крылов ; МБОО "Хара-Алданская средняя общеобразовательная школа имени Г. В. Егорова" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 3 (128). - С. 48-49.
Количество страниц: 2 с.
The article presents experience in introducingboys to the traditional activities of indigenous peoples ofthe North through projects based on the Zhiganskaya Secondary School, aimed at educating the younger generation.Describing the mechanisms for implementing projects, theauthors believe that the involvement of children in work isat the forefront in a society where the determining factorsare the harsh climate, fishing activities, nomadic lifestyleand a special love for children, especially for boys - thesuccessors of the family.
Корякина, Н. С. Приобщение мальчиков к традиционным занятиям коренных малочисленных народов Севера (на примере жиганских эвенков) / Н. С. Корякина ; МБОУ "Жиганская средняя общеобразовательная школа" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 3 (128). - С. 46-47.
Количество страниц: 6 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Языкознание и языки. Лингвистика > Другие языки,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Языкознание и языки. Лингвистика.
The relevance of the article reflects the rapid development of political-economic, cultural-educational and scientific relations between Russia and China, which determines the demand for training future specialists in Chinese studies in Russian universities. An emphasis is placed on training Chinese language teachers. Purpose: to consider the educational practice of Russian universities in training Chinese language teachers. The objectives are to describe the professional competencies of a foreign language teacher; characterization of forms, methods and means of training as language practice, cooperation with universities in China, participation of students in pedagogical support for schoolchildren studying the Chinese language (olympiads, competitions, festivals, projects, etc.). Methods: analysis of scholarly and pedagogical literature, generalization of practice. Results: the experience of organizing the educational process for students of the Institute of Modern Languages and regional Studies, M. K. Ammosov North-Eastern Federal University, is presented.
Панина, С. В. Подготовка педагогов китайского языка в образовательной практике российских вузов / С. В. Панина ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Педагогика. Психология. Философия". - 2024. - 1 (33). - C. 38-43. - DOI: 10.25587/2587-5604-2024-1-38-43
DOI: 10.25587/2587-5604-2024-1-38-43
Количество страниц: 4 с.
The article discusses aspects of conducting audio recording of court sessions and familiarizing the participants with the audio protocol. It explores technical aspects of equipment for audio recording, as well as the issues related to acquainting individuals held in custody. Familiarizing participants with the audio protocol of court sessions is not only a duty of the courts but also the realization of the right to transparency and legality of court proceedings, as well as the right to defense. The article provides an example from the review of appellate court practices in criminal cases, leading to the annulment of the first-instance court verdict.
Иванова, Е. С. К вопросу об аудиопротоколировании судебного заседания/ Е. С. Иванова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Юридический колледж // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: История. Политология. Право. - 2024. - N 1 (33). - С. 60-63. - DOI: 10.25587/2587-5612-2024-1-60-63
DOI: 10.25587/2587-5612-2024-1-60-63