Количество страниц: 3 с.
The article is devoted to determining the conditions of effective application of educational technology site in the professional training of speech pathologists. The authors set the goal - to reveal the actual problem of developing inner motivation for learning in elementary school children. To achieve the goal, we conducted practical research among elementary school teachers. An educational website for teachers was created, where relevant content on the development of intrinsic motivation of elementary schoolchildren was presented.
Иванова, А. Д. К проблеме развития внутренней мотивации к учебной деятельности у младших школьников / Иванова А. Д., Иванова А. Д. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Уральский государственный педагогический университет, Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена // Глобальный научный потенциал. - 2023. - N 5 (146). - С. 12-14.
Количество страниц: 3 с.
The goal of the research is to disclose the educational potential of the school subject “English as foreign language” in extracurricular time. The following objectives have been achieved: to reveal the concept of “educational potential” as well as the development of personality in psycho-pedagogical theoretical literature; to determine the educational and development of personality potential as the main function of English as a school subject; to summarize experience on implementation of educational and development of personality potential component of "Foreign language" discipline in extracurricular time. Successful implementation of pedagogical process of "Foreign Language" discipline is possible under the condition of ensuring the unity of phenomena of education and personal development. To achieve the goal and to evaluate the hypothesis the following research methods were used: psycho-pedagogical literature studying and pedagogical experience summarizing. Effective methods of teaching a foreign language were identified to reveal the educational and educational potential of the discipline of a foreign language as the result of the study. The practical impact of the study is compiled in the systematization of extracurricular activities of schoolchildren and the organization of the Crystal Globe school theater club as supportive extra class activity for the discipline “English as a foreign Language” in close cooperation with the school administration and the class teacher on the terms of school-university partnership.
Иконникова, А. Н. Реализация воспитательного потенциала дисциплины "Иностранный язык" в рамках школьно-вузовского партнерства / Иконникова А. Н., Тимофеев Т. А. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Глобальный научный потенциал. - 2022. - N 12 (141). - С. 100-102.
Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
The relevance of the study lies in the fact that the formation of a student's Russian civic identity is impossible without taking into account multicultural education based on the dialogue of different cultures. In a comparative analysis of the works of art of different peoples, students see the national and original, common and different, "foreign and their own". The purpose of the article is to consider the specifics of the multicultural education of schoolchildren in literature lessons through the dialogue of cultures. The research objectives are to determine the directions of multicultural education of students in literature lessons; comparison of the main images of the heroes of the fairy tales “Ivan - a peasant son and a miracle Yudo” and “Good Yuduyen” in the 5th grade; to reveal the elements of Russian and Yakut national culture in the folklore genre. The methods are analysis of scientific and pedagogical literature; presentation of practical material. The results are as follows: the specifics of multicultural education of students in literature lessons are characterized; a comparative analysis of fairy tales based on the dialogue of Russian and Yakut culture is presented.
Никонова, Н. И. Поликультурное воспитание школьников на уроках литературы: диалог культур / Н. И. Никонова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Глобальный научный потенциал. - 2022. - N 11 (140). - С. 112-114.
Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Искусство. Фотография. Музыка. Игры. Спорт > Декоративно-прикладное искусство. Художественные промыслы. Дизайн,
- НАУКА ЯКУТИИ > ИСКУССТВО. ФОТОГРАФИЯ. МУЗЫКА. ИГРЫ. СПОРТ > Декоративно-прикладное искусство. Художественные промыслы. Дизайн,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения.
The article discusses the features of the formation of self-control in elementary schoolchildren in technology lessons. The purpose of the study is to reveal the pedagogical conditions for the formation of the skill of self-control in elementary schoolchildren in technology lessons. The research objectives were as follows: psychological and pedagogical foundations of the formation of self-control of elementary schoolchildren were studied; the characteristics of self-control as a component of educational activity were given, the methods and techniques for developing self-control skills of elementary schoolchildren in technology lessons were considered. The research hypothesis is based on the assumption that the formation of self-control skills in elementary schoolchildren at technology lessons will be more successful if a set of tasks aimed at developing self-control skills in elementary schoolchildren is developed and used; students master the techniques of controlling each operation when performing practical work; mutual verification and collective verification of the fulfillment of educational tasks is organized. The research methods are analysis, generalization, survey, and observation. As a result of the study, theoretical foundations of the formation of self-control skills in junior schoolchildren in technology lessons were disclosed; diagnostic methods for studying the level of formation of self-control skills, attention of junior schoolchildren were selected.
Оконешникова, Н. В. Формирование навыков самоконтроля младших школьников на уроках технологии / Оконешникова Н. В. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Глобальный научный потенциал. - 2022. - N 10 (139). - С. 45-47.
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
The relevance of the study is explained by the appeal to cognitive visual products in literature lessons, which is due to the requirements of the educational process, the peculiarity of the perception and analysis of information by students, the speed of development of innovations in modern life. The purpose is to analyze the use of concept map technology in the study of works of art at school. The research objectives are description of the technological process of creating concept maps; consideration of the portrait characteristics of G. Pechorin (M.Yu. Lermontov “Hero of Our Time”), identification of the author's attitude in A.A. Blok's poem “Night, street, lamp, pharmacy ...” through the creation of concept maps in literature lessons. The research methods are analysis of scientific and pedagogical literature; generalization of practical material. Results: the features of the use of concept maps are characterized; the technology of using concept maps is presented on the example of specific works.
Никонова, Н. И. Изучение художественных произведений: технология концепт-карт / Никонова Н. И., Алдухова А. В. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Глобальный научный потенциал. - 2022. - N 10 (139). - С. 41-44.
Количество страниц: 3 с.
- Общий отдел > Информационные технологии. Вычислительная техника,
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩИЙ ОТДЕЛ > Информационные технологии. Вычислительная техника.
n this article, the authors set a goal to reveal the actual problem of moral education of younger schoolchildren in the conditions of distance learning. To achieve the goal, a practical study in order to identify and develop the level of moral education was conducted. The study verified the hypothesis that the development of moral education of younger schoolchildren through distance learning will be most effective if a thematic website on topical issues of moral education, which is a resource for extracurricular work with children, is developed; if appropriate educational materials taking into account the age characteristics of younger schoolchildren are selected; if various methods of moral education are systematically used in the classroom and in extracurricular activities through remote technologies; if parents of students become active users of the educational content of the thematic site, which will strengthen the consolidation of educational efforts of the school and the family.
Иванова, А. Д. Нравственное воспитание младших школьников в условиях дистанционного обучения / Иванова А. Д. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Уральский государственный педагогический университет // Глобальный научный потенциал. - 2022. - N 9 (138). - С. 10-12.
Количество страниц: 3 с.
n the article, the authors present the results of a study of the formation of meaningful reading of first-graders. The purpose of the study is to study the level of meaningful reading of students, and to identify effective conditions for increasing reader interest. Particular attention is focused on fragments of literary reading lessons, where the forms and techniques used to form the meaningful reading skills were revealed. The authors came to the conclusion that the use of the Sh. Akhmadullina’s methodology, increased interest in reading, contributed to the formation of reading activity of children of primary school age.
Неустроева, Е. Н. Вопросы формирования смыслового чтения младших школьников на уроках литературного чтения / Неустроева Е. Н., Максимова У. В., Аргунова М. П. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Кептинская средняя общеобразовательная школа // Глобальный научный потенциал. - 2022. - N 7 (136). - С. 18-20.
Количество страниц: 10 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Языкознание и языки. Лингвистика > Русский язык,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Языкознание и языки. Лингвистика.
Олесова, А. П. Дидактический потенциал региональных текстов в обучении русскому языку в школах Республики Саха (Якутия) / Олесова А. П. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Современные проблемы науки иобразования. - 2023. - N 6. - С. 6. - DOI: 10.17513/spno.33046
DOI: 10.17513/spno.33046
Количество страниц: 8 с.
Петрова, Р. И. Методика формирования обобщенных приемов выполнения экспериментальных заданий по физике / Петрова Р. И., Давыдова А. А. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Современные проблемы науки и образования. - 2023. - N 5. - С. 63. - DOI: 10.17513/spno.32966
DOI: 10.17513/spno.32966
Количество страниц: 9 с.
Местникова, А. Е. Анализ особенностей организации дистанционного образования в сельских школах Республики Саха (Якутия): по результатам социологических исследований / Захарова А. Е., Миронова А. Н. ; Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера, МКУ "Улусное управление образования МР "Таттинский улус" // Современные проблемы науки и образования. - 2022. - N 6-1. - С. 86. - DOI: 10.17513/spno.32349
DOI: 10.17513/spno.32349