Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
This article contains practical materialfrom the experience of primary school teachers in theformation of reading literacy. Of particular interest arethe descriptions of methodological methods of work inthe classroom related to the development of the creative abilities of younger students.
Шматкова Т. Я. Формирование читательской грамотности через развитие творческих способностей у младших школьников / Т. Я. Шматкова, С. Д. Сивцева, З. Е. Андреева ; МОБУ "Средняя общеобразовательная школа N 31" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 2 (127). - С. 79-81.
Количество страниц: 7 с.
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
Дмитриева, Т. П . Особенности книжного нейминга в классической и современной русской литературе / Т. П. Дмитриева ; Майинский лицей имени И. Г. Тимофеева // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Вопросы национальных литератур". - 2024. - N 1 (13). - С. 30-36. - DOI: 10.25587/2782-6635-2024-1-30-36
DOI: 10.25587/2782-6635-2024-1-30-36
Количество страниц: 14 с.
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках > Якутская (саха) литература,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
In his works, Dmitry Naumov created a special social and spiritual “microcosm” in the image of the Yakut village Charannaakh, since, in his opinion, the national identity of the Sakha people is formed precisely in rural areas. The writer's stories demonstrate a number of intra-genre varieties, starting with the main types of short prose – the actual story, short story, essay – and ending with synthetic and hybrid forms of short epic genres. Naumov's short stories feature satirical stories directed against bureaucrats, careerists, and lovers of the “green serpent”. Many of them contain everyday comedy, and in a number of the writer’s stories one can feel the features of the so-called “mischievous”tradition known in world literature, which often borders on “black” humor. Naumov’s humor is of a soft,“hinting” nature, and its meaning is hidden in allegories and subtext. A whole series of stories is dedicated to animals: the author’s bestiary includes horses, cows, dogs, cats, even piglets. The writer demonstrates extraordinary skill in creating crowd scenes and identifying the “collective consciousness.” At thesame time, his artistic anthropology contains many vivid individualized images. In many of Naumov’sstories one can feel his talent as a playwright. If the writer’s short stories demonstrate different types ofshort prose, then the genre designations of his dramatic works are limited to only two definitions – “play”in the sense of “drama” and “comedy”. The only dramatic work that is not accompanied by an author's genre definition is “Autumn.” Judging by the brief initial remark, adherence to the principleof “three unities,” the absence of external events, and the minimum of characters, this is a psychological monodrama. In his comedies, as in his stories, Naumov used a whole system of poetic means andtechniques, starting with such as literary allusions, poetics of names, animalistic imagery, and ending with the verbal self-disclosure of the characters. To enhance the ironic context, they mention the characters of S.S. Yakovlev-Erilik Eristin, poor Khachygyr, D. K. Sivtsev-Suorun Omollooa autocrat Makar, the “great strategist” Ostap Bender from the works of I. Ilf and E. Petrov, and adaptEllyai’s poems. Finally, Naumov himself is a brilliant expert on the native language, rightfully throws a stone at supporters of excessive “Yakutization” of the language of the Sakha people.
Бурцев, А. А. Проблематика и поэтика произведений Дмитрия Наумова / А. А. Бурцев, М. А. Бурцева ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Вопросы национальных литератур. - 2024. - N 1 (13). - С. 5-18. - DOI: 10.25587/2782-6635-2024-1-5-18
DOI: 10.25587/2782-6635-2024-1-5-18
Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
The relevance of the study lies in the fact that the formation of a student's Russian civic identity is impossible without taking into account multicultural education based on the dialogue of different cultures. In a comparative analysis of the works of art of different peoples, students see the national and original, common and different, "foreign and their own". The purpose of the article is to consider the specifics of the multicultural education of schoolchildren in literature lessons through the dialogue of cultures. The research objectives are to determine the directions of multicultural education of students in literature lessons; comparison of the main images of the heroes of the fairy tales “Ivan - a peasant son and a miracle Yudo” and “Good Yuduyen” in the 5th grade; to reveal the elements of Russian and Yakut national culture in the folklore genre. The methods are analysis of scientific and pedagogical literature; presentation of practical material. The results are as follows: the specifics of multicultural education of students in literature lessons are characterized; a comparative analysis of fairy tales based on the dialogue of Russian and Yakut culture is presented.
Никонова, Н. И. Поликультурное воспитание школьников на уроках литературы: диалог культур / Н. И. Никонова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Глобальный научный потенциал. - 2022. - N 11 (140). - С. 112-114.
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
The relevance of the study is explained by the appeal to cognitive visual products in literature lessons, which is due to the requirements of the educational process, the peculiarity of the perception and analysis of information by students, the speed of development of innovations in modern life. The purpose is to analyze the use of concept map technology in the study of works of art at school. The research objectives are description of the technological process of creating concept maps; consideration of the portrait characteristics of G. Pechorin (M.Yu. Lermontov “Hero of Our Time”), identification of the author's attitude in A.A. Blok's poem “Night, street, lamp, pharmacy ...” through the creation of concept maps in literature lessons. The research methods are analysis of scientific and pedagogical literature; generalization of practical material. Results: the features of the use of concept maps are characterized; the technology of using concept maps is presented on the example of specific works.
Никонова, Н. И. Изучение художественных произведений: технология концепт-карт / Никонова Н. И., Алдухова А. В. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Глобальный научный потенциал. - 2022. - N 10 (139). - С. 41-44.
Количество страниц: 4 с.
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
Саввинова, Р. Я. Лексико-стилистические особенности романа Стюарта Тертона "Семь смертей Эвелины Хардкасл" / Р. Я. Саввинова, А. Б. Анисимов ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. - 2023. - N 10-2 (85). - C. 158-161. - DOI: 10.24412/2500-1000-2023-10-2-158-161
DOI: 10.24412/2500-1000-2023-10-2-158-161
Количество страниц: 4 с.
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
Саввинова, Р. Я. Методы воспитания детей в Англии XIX века на примере романа Шарлотты Бронте "Джейн Эйр" / Р. Я. Саввинова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. - 2022. - N 12-4 (75). - C. 184-187. - DOI: 10.24412/2500-1000-2022-12-4-184-187
DOI: 10.24412/2500-1000-2022-12-4-184-187
Количество страниц: 4 с.
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
Олесова, А. И. Образы главных героев в романе Бетти Смит "Дерево растет в Бруклине" / А. И. Олесова, А. Б. Анисимов ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. - 2022. - N 6-3 (69). - C.59-62. - DOI: 10.24412/2500-1000-2022-6-3-59-62
DOI: 10.24412/2500-1000-2022-6-3-59-62
Количество страниц: 4 с.
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
Саввинова, Р. Я. Проблема отваги в романе Наоми Новик "Чаща" / Р. Я. Саввинова, М. С. Деланнуа ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. - 2021. - N 11-1 (62). - C. 42-45. - DOI: 10.24412/2500-1000-2021-11-1-42-45
DOI: 10.24412/2500-1000-2021-11-1-42-45
Количество страниц: 3 с.
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Литература. Литературоведение > Теория литературы. Изучение литературы. Литературная техника > Художественная литература на отдельных языках,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Литература. Литературоведение.
Олесова, А. И. Система художественных образов в романе "Тринадцатая сказка" Дианы Сеттерфилд / А. И. Олесова, А. Б. Анисимов ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. - 2021. - N 5-1 (56). - C. 102-104. - DOI: 10.24412/2500-1000-2021-5-1-102-104
DOI: 10.24412/2500-1000-2021-5-1-102-104