- Книга (1038)
- Журнал (4)
- Автореферат диссертации (62)
- Аудиоиздание (10)
- Видеоиздание (54)
- Неопубликованный документ (2)
- Нотное издание (3)
- Фотография (10)
- Статья (345)
- Библиографический указатель (12)
- Словарь (2)
- Календарь (1)
- Брошюра (23)
- Буклет (12)
- Электронное издание (2)
- 3D-модель (13)
- Грампластинка (3)
- Веб-архив (122)
Количество страниц: 15 с.
This article touches on the problem of studying the interaction of folklore and literary traditions in the works of authors who came from the people, bearers of oral folk art. In Soviet times, in the literature of the peoples of the USSR, especially in newly written literature, folk singers played a significant role in poetic life. Their works successfully intertwined folklore and literary traditions: a certain synthesis of form and content occurred. In our work, we drew attention to the work of one author, Nikolai Stepanov - Nooroy, a member of the Union of Writers of the USSR, folk singer, olonkhosut, participant in the Great Patriotic War. The relevance of the article lies in the fact that until now the period of active creativity of folk singers of Yakutia, as authors, as creators of Soviet folklore, has been little studied. The subject of our research is the works of N. I. Stepanov - Nooroy, his songs and poems on Soviet themes. The work uses comparative, analytical, and analytical methods to reveal the interaction of folklore and literary traditions and the transformation of folk songs into original songs. The novelty of the research lies in the fact that this work studies the fusion of folklore and literary traditions, their interaction in the works of one author, a bearer of the traditional oral culture of the Sakha people. As a result of the study of the author’s poetic works on the Soviet theme, we concluded that in the poems, songs, and toyuks of N. I. Stepanov, the interaction of folklore and literary traditions is clearly observed. From the works of N. I. Stepanov it is clear that the folk singer, firstly, worked to preserve and transmit the traditions of folk art mainly in olonkho and toyuks, and secondly, he became one of the founders of a new type of folklore, a song genre called Soviet folklore. Stepanov’s songs about labor and workers can be considered historical, because they reflect reality and glorify real people. The writer’s poetic works on Soviet themes reflect historical facts and events of the Soviet period. His works have cultural value, and as works reflecting reality, they are a historical and cultural monument.
Илларионов, В. В. Народный певец Н. И. Степанов - Ноорой: взаимодействие фольклорных и литературных традиций / В. В. Илларионов, О. Н. Степанова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, "Саха", государственная телевизионная и радиовещательная компания // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Эпосоведение". - 2024. - N 2 (34). - С. 38-52. - DOI: 10.25587/2782-4861-2024-2-38-52
DOI: 10.25587/2782-4861-2024-2-38-52
Количество страниц: 2 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Общественные науки. Образование > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы.
Based on the analysis of the developmentand use of national board games, the article reveals thefeatures of the cultural and historical values formationamong preschool children. The features of using Yakut national board games based on оlonkho plots and fairy talesare presented.
Народова, Л. М. Приобщение дошкольников к культурно-историческим ценностям посредством использования национальных настольных игр / Л. М. Народова ; МБДОУ Центр развития ребенка -детский сад "Туллукчаан" // Народное образование Якутии. - 2023. - N 3 (128). - С. 50-51.
Количество страниц: 12 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- Общественные науки. Образование > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Организация воспитания и образования. Школоведение,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы.
Попова, Г. С. Педагогический опыт Якутии по созданию школ олонхо / Попова Г. С. ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Институт языков и культуры народов // Современные проблемы науки и образования. - 2022. - N 6-1. - С. 99. - DOI: 10.17513/spno.32381
DOI: 10.17513/spno.32381
Количество страниц: 12 с.
Илларионова, Т. В. Сказительские традиции олонхосутов Хангаласского улуса / Т. В. Илларионова, Ю. Ю. Киприянова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, МБОУ "Качикатская средняя общеобразовательная школа им. С. П. Барашкова" // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Вопросы национальных литератур. - 2023. - N 4 (12). - С. 60-71. - DOI: 10.25587/2782-6635-2023-4-60-71
DOI: 10.25587/2782-6635-2023-4-60-71
Количество страниц: 6 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- Общественные науки. Образование > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга.
The choice of the research topic stems from the relevance of forming value orientations in young people in modern conditions, and the insufficient theoretical and practical development of the problem, taking into account regional, in particular ethno-pedagogical conditions. During any crisis in society, the most vulnerable segment of the population is young people. Education faces the task of forming value orientations of students based on traditional values: family values, national culture, healthy lifestyle, etc. This article examines the epic as a means of forming value orientations of students. When developing approaches to content and logic, the research relied on the works of: philosophers L. V. Baeva, D. A. Leontyev, N. O. Lossky and others; sociologists V. G. Alekseev, V. P. Tugarinov, V. A. Yadov and others; psychologists B. S. Alishev, A. G. Asmolov, B. S. Bratus and others; and teachers A. V. Kiryakova, D. A. Nemtsova, M. A. Rasulova and others. Our study is also based on humanistic ideas of personality-oriented education, developed in the research of N. A. Alekseev, E. V. Bondarevskaya, V. V. Serikov, I. S. Yakimanskaya and others; the theory of the activity approach in the works of G. S. Batishchev, E. V. Ilyenkov, S. L. Rubinshtein, V.D. Shadrikov and others; ideas and provisions of ethnopedagogy by G. N. Volkov, N. D. Nikandrov, I. S. Portnyagin, A. D. Semenova and others. The development of the program “The potential of the Olonkho epic in education” was carried out on the basis of the works of Yakut scholars N. V. Emelyanov, V. V. Illarionov, P. A. Oyunsky and others. To realize the purpose of the research and the content of the material, the following research methods were used: general theoretical (analysis and synthesis, deduction and generalization); empirical (observation, expert survey, questionnaires, experimental work, quantitative and qualitative analysis of the results obtained). The article defines the theoretical and pedagogical foundations and develops rational pedagogical ways to ensure the formation of value orientations of students in secondary vocational education institutions (SVE). The effectiveness of the process of forming value orientations in secondary vocational education institutions is achieved by creating a program for introducing the younger generation to the national culture of the Sakha people through the Olonkho epic. As a result of the implementation of the developed program “The potential of the Olonkho epic in education”, fundamental changes occurred in the educational activities of secondary vocational education. Results of the study in the control group (CG) and the experimental group (EG) at the end of the experiment: high level in CG - 10% (10 people), EG - 24% (24 people); average level in CG - 69% (69 people), EG - 70% (70 people); low level in CG - 21% (21), EG - 6% (6 people). The data obtained from the CG and EG allow us to conclude that interest in moral values prevails over the interest in material values. The study confirmed the effectiveness and feasibility of the proposed program “The potential of the Olonkho epic in education.”
Иванова, А. В. Формирование ценностных ориентаций обучающихся посредством эпоса олонхо / А. В. Иванова, М. Д. Олесова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К.Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: "Педагогика. Психология. Философия" - 2023. - 4 (32). - C. 14-19. - DOI: 10.25587/2587-5604-2023-4-14-19
DOI: 10.25587/2587-5604-2023-4-14-19
Количество страниц: 3 с.
Добжанская, О. Э. Музыкальный фольклор народов Арктики / О. Э. Добжанская, Ю. И. Шейкин // Культура и искусство Арктики. - 2023. - N 2 (6). - С. 7-11.
Количество страниц: 12 с.
- Национальный праздник Ысыах,
- Общественные науки. Образование > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Жилищно-коммунальное хозяйство. Домоводство. Бытовое обслуживание,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Этнография. Обычаи. Жизнь народа. Нравы,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Жилищно-коммунальное хозяйство. Домоводство. Бытовое обслуживание,
- ШКОЛА > Педагогу > Преподавание дисциплин > Культура народов РС(Я) > Декоративно - прикладное искусство.
Петрова, С. И. Якутская одежда тангалай: крой, отделка, технологии / С. И. Петрова, А. Н. Прокопьева ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера // Вестник археологии, антропологии и этнографии. - 2023. - N 1 (60). - С. 151-162. - DOI: 10.20874/2071-0437-2023-60-1-13
DOI: 10.20874/2071-0437-2023-60-1-13
Количество страниц: 2 с.
Иванова-Унарова, З. И. Искусствоведческий проект "Приоритет - 2030" / З. И. Иванова-Унарова ; Арктический государственный институт культуры и искусств // Культура и искусство Арктики. - 2023. - N 2 (6).- С. 28-29.
Количество страниц: 6 с.
Саввинов, Г. Н. Выдающийся советский этнограф с берегов Вилюя / Г. Н. Саввинов ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Институт прикладной экологии Севера // Наука и техника в Якутии. - 2022. - N 2 (43). - С. 81-83. - DOI: 10.24412/1728-516X-2022-2-84-89
DOI: 10.24412/1728-516X-2022-2-84-89
Количество страниц: 9 с.
Саввинова, Г. Е. Из опыта сбора сведений об олонхосутах Вилюйского и Верхневилюйского улусов Якутии / Г. Е.Саввинова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Эпосоведение". - 2023. - N 3 (31). - С. 99-107. - DOI: 10.25587/2782-4861-2023-3-99-107
DOI: 10.25587/2782-4861-2023-3-99-107