Год выпуска: 2023
Год выпуска: 2024
Год выпуска: 2024
Год выпуска: 2023
Количество страниц: 8 с.
- Математика. Естественные науки > Астрономия. Астрофизика. Исследование космического пространства. Геодезия,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Управление предприятиями. Организация производства, торговли и транспорта,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Управление предприятиями. Организация производства, торговли и транспорта,
- НАУКА ЯКУТИИ > МАТЕМАТИКА. ЕСТЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Астрономия. Астрофизика. Исследование космического пространства. Геодезия.
A spatial analysis of intra-regional transport accessibility of settlements in the Arctic districts of the Sakha Republic (Yakutia) by GIS is an urgent task and can become a necessary support for the processes of decision-making and planning of sustainable development of these territories. The purpose of the study is to perform a spatial analysis of intra- regional transport accessibility of settlements in remote Arctic regions of Yakutia on the example of Anabarsky and Nizhnekolymsky districts. On the basis of the GIS network analysis and calculated coe cients of density of the transport network, the assessment of transport accessibility of the study areas according to winter and summer scenarios was carried out. The automobile and river networks were built on the basis of data from open cartographic sources: OpenStreetMaps and Google Earth Engine, the atlas of highways of the Sakha Republic (Yakutia). On the basis of satellite images of Landsat 5, 8 and Sentinel 2, non- o cial (informal) roads that play an important role in communications between settlements were decrypted and digitized. QGIS and ArcGIS programs were used to perform network analysis and build a map of time availability of the settlements using isochronous method. The created maps clearly show the availability of settlements by time interval. The conducted research made it possible to determine that remote sensing and geoinformation systems are key tools for a spatial analysis of transport infrastructure. Using this tools, it is possible to conduct network analysis of various levels of complexity, as well as build graphs of the transport network, greatly simplifying the counting procedure. The paper tested a method that allows to identify uno cial roads in the Arctic, and the presented methods of GIS analysis and modeling that can be used for further deeper network analytics and graph theory to improve the methodology for studying the transport accessibility of the Republic of Sakha (Yakutia).
Обутов, К. А. Пространственный анализ внутрирайонной транспортной доступности с использованием сетевого ГИС-анализа (на примере Анабарского и Нижнеколымского улусов) / К. А. Обутов, А. Н. Саввинова ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Науки о земле. - 2023. - N 4 (32). - C. 111-118. - DOI: 10.25587/2587-8751-2023-4-111-118
DOI: 10.25587/2587-8751-2023-4-111-118
Год выпуска: 2022
- Памятники нематериальной культуры коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока > Сохранение и развитие нематериального этнокультурного достояния,
- Памятники нематериальной культуры коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока > Памятники культуры народов Севера, Сибири и Дальнего Востока,
- Общественные науки. Образование,
- Математика. Естественные науки,
- КНИГАКАН > Все народы > Манси (финно-угорская группа языков) > Этнография. Фольклор,
- КНИГАКАН > Все народы > Ханты (финно-угорская группа языков) > Этнография. Фольклор,
- КНИГАКАН > Общественные науки > Право. Юридические науки > Официальные документы.
Год выпуска: 2023
Год выпуска: 2023
Количество страниц: 6 с.
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Инженерное дело. Техника в целом > Строительство подземных сооружений. Земляные работы,
- Математика. Естественные науки > Общая геология . Метеорология. Климатология. Историческая геология. Стратиграфия. Палеогеография,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Инженерное дело. Техника в целом > Строительство подземных сооружений. Земляные работы,
- НАУКА ЯКУТИИ > МАТЕМАТИКА. ЕСТЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Геология. Геологические и геофизические науки.
The large amount of peaty soils on the territory of the Russian Federation, especially in the Arctic zone, necessitates the study of their temperature regime and thermophysical properties. The paper presents the results of an experimental study of the thermal conductivity and amount of unfrozen water in sandy soils with varying degrees of peat content. Experiments were carried out on samples with a damaged structure, which were represented by slightly decomposed peat, medium-grained river sand and their various mixtures. It has been established that the degree of peat content affects such physical values as porosity, thermal conductivity and the amount of unfrozen water. For thawed peaty sandy soils, as the degree of peat content increases, the porosity value increases. For both thawed and frozen peaty sand soils, thermal conductivity decreases with increasing degree of peat content. Moreover, the thermal conductivity for frozen soils are higher than for thawed soils. The amount of unfrozen water also depends on the degree of peat in the soil and decreases as it increases. The measured thermophysical properties of peaty sand soil can be used to model the temperature regime in the area of frozen and thawed peat soils.
Теплофизические свойства торфов и заторфованных песчаных грунтов / Протодьяконова Н. А., Степанов А. В., Тимофеев А. М. [и др.] ; Институт физико-технических проблем Севера им. В. П. Ларионова // Успехи современного естествознания. - 2024. - N 1. - С. 52-57. - DOI: 10.17513/use.38207
DOI: 10.17513/use.38207