Место работы автора, адрес/электронная почта: Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера, Отдел северной филологии ; 677027, г. Якутск, ул. Петровского, 1 ; e-mail: pproe@yandex.ru ; http://igi.ysn.ru
Ученая степень, ученое звание: канд. пед. наук
Область научных интересов: Методика преподавания литературы, фольклор, лингвистика, этнография
ID Автора: SPIN-код: 3346-1961, РИНЦ AuthorID: 415334
Деятельность: В 1992-1999 гг. - учитель, завуч в Нелемнинской средней школе Верхнеколымского улуса, в 2003-2005 гг. - старший научный сотрудник НИИ национальных школ Министерства образования РС(Я). С 2005 г. работает в Институте гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера СО РАН.
Количество страниц: 16 с.
This paper analyzes the song inclusions in the tales of Forest Yukaghirs, the content of such pieces, their purposes, and origin. Song segments are found in animal tales, including mythological ones, fairy tales about a Fabulous Old Man-eater, and everyday fairy tales. The song inclusions mostly convey the monological speech of the characters and include lexical repetitions. The song inclusions considered are mainly the magical appeal of one hero to another, a personal story, or a real personal situation. Some of them can be characterized as personal songs. Characters endowed with supernatural powers use the song as a magical ritual. These characters include heroes with shamanic powers and the ogre giant, the Fabulous Old Man. The magical potential of the song, aimed at summoning and embodying something, can also be evoked by ordinary people, even unintentionally. Songs-appeals of some characters to others are performed in magical situations, facilitating their manifestation. The fairy tales provide indirect indications of the shamanic power of the singing characters. Alternatively, the songs addressed to other persons can be performed by ordinary characters, usually represented by animals. Songs as personal narratives or real personal situations can be found mainly in the tales about animals. The song inclusions are based on the representations of shamanic activity, magical abilities, and the song type of storytelling, as evidenced by the existence of both non-fairy and fairy tale Yukaghir prose.
Прокопьева, П. Е. Песенные вставки в сказочном фольклоре лесных юкагиров / Е. П. Прасковья ; Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера // Сибирский филологический журнал. - 2023. - N 2. - С. 19-34. - DOI: 10.17223/18137083/83/2
DOI: 10.17223/18137083/83/2
Количество страниц: 12 с.
The relevance of the theme under consideration is determined by the need to study the traditional worldview of the people, the formation and development of their spiritual knowledge. The paper analyzes the semantic content and the formation of the vocabulary of the Yukaghir language, originating from the word Qojl (qojl), identifies the original semantics of this word, examines the evolution of the religious beliefs of the Yukaghir. The word Qojl (qojl) is associated originally with shamanistic beliefs and was representing the image of the shaman-patron of the family in the traditional culture of the Yukaghir. Later, it came to be referred to the name of the Christian God and to designate icons and saints. In the modern Yukaghir language, the word concerned is used only in the meanings of “God,” “divinity,” “icon,” “saint.” The prevalence of Qojl (qojl) - derived words in the languages of two local Yukaghir groups, the similarity of the structure and meanings of many of the lexemes indicate the archaicity of the word and the presence of a semantic relationship between the original and late sememes. An assumption has been made that the etymology of the ancient root of the word is associated with the concepts of “supernatural,” “sacred,” “divine,” “supreme,” “powerful.” The fact that the word originally comprised the concept of the supernatural and divine determined the expansion of the semantics of the word. Under the influence of Christianity, new words derived from Qojl ( qojl ), with the semantic content “referring to God,” appear in the Yukaghir language.
Прокопьева, П. Е. Лексика юкагирского языка, связанная со словом Хойл ‘Богʼ: семантика и образование / П. Е. Прокопьева ; Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера СО РАН // Сибирский филологический журнал. - 2020. - N 3. - С. 76-80. - DOI: 10.17223/18137083/72/15
DOI: 10.17223/18137083/72/15
Количество страниц: 6 с.
Прокопьева, П. Е. Представления о рыбах в традиционной культуре лесных юкагиров (по материалам языка, этнографии и фольклора) / П. Е. Прокопьева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2022. – Т. 15, N 11. – С. 3435-3440
DOI: 10.30853/phil20220582
Количество страниц: 8 с.
Прокопьева, Е. П. Роль старейшин в сохранении и развитии языка и культуры юкагирского народа / Е. П. Прокопьева ; Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера СО РАН // Коренные малочисленные народы Российской Федерации: проблемы, приоритеты и перспективы развития в трансформирующемся обществе / редакционная коллегия: С. М. Баишева (автор предисловия), А. Г. Томаска ; рецензенты: У. С. Борисова, Н. И. Данилова. - Якутск : ИГИиПМНС СО РАН, 2019. - С. 143-149
Количество страниц: 6 с.
- Памятники нематериальной культуры коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока > Полярный вариант культуры,
- Общественные науки. Образование > Фольклор,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Фольклор,
- КНИГАКАН > Все народы > Юкагиры (палеоазиатская группа языков) > Этнография. Фольклор.
Прокопьева, П. Е. Юкагирские легенды о Ярхадане: фольклорные интерпретации и литературное осмысление / П. Е. Прокопьева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2015, N 12 (54), ч. 1. - С. 143-147.
Количество страниц: 6 с.
Прокопьева, П. Е. Автобиографические рассказы юкагиров / П. Е. Прокопьева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2016, N 9 (63), ч. 3. - С. 44-49.
Количество страниц: 8 с.
- Общественные науки. Образование > Фольклор,
- Языкознание. Филология. Художественная литература > Языкознание и языки. Лингвистика > Юкагирский язык,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Фольклор,
- НАУКА ЯКУТИИ > ЯЗЫКОЗНАНИЕ. ФИЛОЛОГИЯ. ЛИТЕРАТУРОВЕДЕНИЕ. ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА > Языкознание и языки. Лингвистика.
Прокопьева, П. Е. Содержательные особенности промыслового фольклора лесных юкагиров / П. Е. Прокопьева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2016, N 11 (65), ч. 1. - С. 36-42.
Количество страниц: 4 с.
Прокопьева, П. Е. Словообразование порядковых числительных в языке лесных юкагиров / П. Е. Прокопьева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2017, N 10 (76), ч. 2. – С. 148-150.
Количество страниц: 4 с.
Прокопьева, П. Е. Cемантика суффикса -бэ имен существительных в языке лесных юкагиров / П. Е. Прокопьева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2018. – N 1 (79), ч. 1. – С. 161-164.
Количество страниц: 6 с.
Прокопьева, Этническая самоидентификация лесных юкагиров в языке и фольклоре / П. Е. Прокопьева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2019. – Т. 12, N 12. – С. 188-192. – DOI: 10.30853/filnauki.2019.12.38.
DOI: 10.30853/filnauki.2019.12.38