Место работы автора, адрес/электронная почта: Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера ; 677027, г. Якутск, ул. Петровского, 1 ; e-mail: boyakova@mail.ru ; http://igi.ysn.ru
Ученая степень, ученое звание: д-р ист. наук
Область научных интересов: История освоения Арктики, этническая история, этническая экология, гендерные исследования
ID Автора: SPIN-код: 5799-0310, РИНЦ AuthorID: 118730
Издательство: Наука
Год выпуска: 2001
Количество страниц: 160 с.
Издательство: Наука
Год выпуска: 2003
Количество страниц: 352 с.
- 27 сентября - День государственности РС (Я) > Становление республики,
- Якутская Степная дума – первый опыт областного самоуправления > Учреждение и деятельность Якутской Степной думы (1827-1838 гг.),
- Якутская Степная дума – первый опыт областного самоуправления > Иван Емельянович Мигалкин, родоначальник Якутской Степной думы: к 250-летию со дня рождения,
- Республика Саха (Якутия): пути великих свершений > Присоединение к России,
- Краеведение. Археология. География. Биографии. История,
- ШКОЛА > Школьнику > История > История Якутии,
- iYakutia > История Якутии: события, даты, люди > Этногенез народов Севера Якутии,
- iYakutia > История Якутии: события, даты, люди > Якутская ссылка,
- iYakutia > История Якутии: события, даты, люди > Гражданская война в Якутии,
- iYakutia > История Якутии: события, даты, люди > Якутия в период Великой Отечественной войны,
- ШКОЛА > Педагогу > Преподавание дисциплин > История > История Якутии > Древняя Якутия (до 17 века),
- ШКОЛА > Педагогу > Преподавание дисциплин > История > История Якутии > История Якутии в 17 - 19 веках и до 1917 года,
- ШКОЛА > Педагогу > Преподавание дисциплин > История > История Якутии > Якутия с 1917 - 1940 гг,
- ШКОЛА > Педагогу > Преподавание дисциплин > История > История Якутии > Якутия во второй половине 20 века.
Количество страниц: 7 с.
In the article, based on the field researches of the authors, the main parameters of the level and quality of life, social well-being of traditional Northern communities are analyzed on the example of the residents of village Tas-Yuiyakh, Yuryakh, Mimy area, since the mid-1970s, it was located at the epicenter of the active industrial development of diamonds, oil and gas in Western Yakutia. Assessing the current socio-economic situation in the village, the authors identified both positive and negative aspects of the impact of the development of mining industries on the indigenous population of the Russian North. Sociological data of household research allowed to define the features of the formation and distribution of income of villagers, their relationship with the level of education, family composition and employment. In general, a sufficiently high degree of technical equipment of farms and the percentage of employment, including at the production facilities of mining companies, indigenous residents of Tas-Yuiyakh, the associated opportunities for their high mobility, the authors, however, note the difficulties encountered and the ambiguous nature of the assessment of their real incomes.
Томаска, А. Г. Уровень и качество жизни коренного населения промышленных районов РС (Я): к вопросу исследования ресурсов мобильности / А. Г. Томаска, С. И. Боякова // Северо-Восточный гуманитарный вестник. – 2018. – N 4 (25). – С. 44-50.
DOI: 10.25693./IGI2218-1644.2018.04.017
Издательство: Наука
Год выпуска: 2010
Количество страниц: 208 с.
Количество страниц: 6 с.
The article is devoted to the history of pre-revolutionary public education in the Yakutsk region, the spread of mlightenmcnt ideas among indigenous peoples, an important role in which played the first teachers. It is shown how re liberal reforms in Russia, 1860-1870 years were distributed at the national outskirts of the Empire. It is emphasized rat the modernization of the education system contributed to a change in the evolution of gender roles and standards in re Yakut society. For example, the fate of the first teachers of indigenous E.S. Shilova (Akinina), M.E. Nikolaeva, E.S. ^•azhakova, Z.V. Neustroeva (Shirokih), E.I. Lukina considers the contribution of women to the development of -rmary education, marked the beginning of serious social and cultural changes in the Far North.
Боякова, С. И. "Учительница первая моя...": роль женщин в модернизации народного образования в дореволюционной Якутии / С. И. Боякова // Северо-Восточный гуманитарный вестник. — 2017. — N 4 (21). — С. 13-17.
Издательство: издательство ЯГУ
Год выпуска: 2005
Количество страниц: 138 с.
Издательство: Оттиск
Год выпуска: 2020
Количество страниц: 272 с.
- Краеведение. Археология. География. Биографии. История,
- ШКОЛА > Педагогу > Преподавание дисциплин > История > История Якутии > История Якутии в 17 - 19 веках и до 1917 года,
- ШКОЛА > Педагогу > Преподавание дисциплин > История > История Якутии > Якутия с 1917 - 1940 гг,
- ШКОЛА > Педагогу > Преподавание дисциплин > История > История Якутии > Якутия во второй половине 20 века.
Количество страниц: 6 с.
Боякова, С. И. Женские общественные организации города Якутска : особенности переходного периода / С. И. Боякова, Э. Т. Мярикянова // Якутск: история и современность (к 370-летию города) : [материалы конференции "Якутск в XXI веке", состоявшейся 26 апреля 2002 г.]. – 2002. – С. 230-235.
Количество страниц: 6 с.
This article is devoted to the life, socio-political and pedagogical activity of N. T. Andreev, the teacher of Chechimakh folk school and private school in the village of Churapcha. Based on the wide attraction of new archival data, his biography is examined, the origins of the worldview and revolutionary views are examined, their evolution under the influence of V.V. Nikiforov, the leader of the national democratic movement of Sakha in the early XX century. A talented teacher, the future active figure of the Zemsky movement in Yakutia Andreev had a significant influence on the formation of the personality of his students, A.A. Savvin was one of the most striking student. The article also used the materials of the author's field research collected by oral history methods, and sources from the family archives of the descendants of N.T. Andreev, who became the ancestor of the well-known in the republic pedagogical dynasty.
Боякова С. И., "Вся гордость учителя в учениках, в росте посеянных им семян": Н. Т. Андреев - учитель А. А. Саввина. [об общественно-политической и педагогической деятельности Н. Т. Андреева] // Северо-Восточный гуманитарный вестник. - 2017.- N 3 (20) - С. 59-63