Место работы автора, адрес/электронная почта: Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Медицинский институт ; 677007, г. Якутск, ул. Ойунского, 27 ; e-mail: lg.marinova@s-vfu.ru, marinovalg@mail.ru ; https://www.s-vfu.ru
Ученая степень, ученое звание: канд. мед. наук
Область научных интересов: Педиатрия, эндокринология, подростковая медицина, питание, психология
ID Автора: SPIN-код: 2648-5490, РИНЦ AuthorID: 823671
Количество страниц: 9 с.
The article presents data on the frequency of risk factors for cardiovascular diseases in adolescents.A statistical analysis was also conducted to determine the correlations between the risk factors when an individualhas multiple risk factors. The following risk factors for cardiovascular diseases, already occurring frequentlyin adolescence, were evaluated: high blood pressure, overweight, elevated cholesterol levels, carbohydratemetabolism disorders, low physical activity, eating disorders, and stress perception. A total of 712 adolescents aged15 –16 years were examined, including 360 girls and 352 boys, residing in the city of Yakutsk, Sakha Republic(Yakutia). The study revealed that among adolescents, low physical activity showed the highest frequency amongthe risk factors, followed by others in descending order: restrictive eating behavior, high cholesterol and glucoselevels, overweight and obesity, and high stress perception. The differences found were based on gender, with boysbeing more susceptible to obesity. Correlation analyses using Spearman’s (rs) and Pearson’s (rp) coefficients andPearson’s chi-square test were used to identify relationships between risk factors for cardiovascular diseases.The analysis showed that high blood pressure is associated with adolescents who have high body mass index.Gender-based analysis showed that girls are more prone to arterial pressure disorders and elevated cholesteroland glucose levels.
Маринова, Л. Г. Оценка факторов риска развития сердечно-сосудистых заболеваний у подростка города Якутска Республики Саха (Якутия) / Л. Г. Маринова, Д. Е. Роева, А. Н. Находкина ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Медицинский институт // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Медицинские науки. - 2023. - N 4 (33). - C. 39-47. - DOI: 10.25587/SVFU.2023.69.54.004
DOI: 10.25587/SVFU.2023.69.54.004
Количество страниц: 4 с.
Физическое развитие детей дошкольного возраста муниципальных районов Республики Саха (Якутия) / Л. Г. Маринова, С. В. Маркова, Н. М. Захарова [и др.] ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Медицинский институт // Якутский медицинский журнал. - 2023.- N 3 (83). - C. 58-61. - DOI: 10.25789/YMJ.2023.83.14
DOI: 10.25789/YMJ.2023.83.14
Ответственность: Артамонова Саргылана Юрьевна (Составитель), Аммосова Аэлита Михайловна (Составитель), Захарова Надежда Михайловна (Составитель), Маринова Людмила Германовна (Составитель), Маркова Сардана Валерьевна (Составитель), Степанова Лена Анатольевна (Составитель), Ханды Мария Васильевна (Составитель), Николаева Людмила Алексеевна (Прочие), Егорова Вера Борисовна (Прочие)
Год выпуска: 2019
Количество страниц: 84 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Медицина,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров.
Организация производственной практики студентов : учебно-методическое пособие / Министерство науки и высшего образования Российской Федерации, Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Медицинский институт ; составители: С. Ю. Артамонова, Н. М. Захарова, Л. Г. Маринова [и др.] ; рецензенты: Л. А. Николаева, В. Б. Егорова. – Якутск [Издательский дом СВФУ], 2019. – 79 с. ; ISBN 978-5-7513-2802-3
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров.
Балльно-рейтинговая система оценки при подготовке студентов по дисциплине "Педиатрия" / С. В. Маркова, М. В. Ханды, А. М. Аммосова [и др.] // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Медицинские науки". – 2017. – N 1 (06). – C. 71-74.
Количество страниц: 6 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Профессиональное и среднее специальное образование,
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Медицина > Патология. Клиническая медицина > Педиатрия,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Профессиональное и среднее специальное образование,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина > Патология. Клиническая медицина > Педиатрия.
Independent work of students is one of the most important elements of training in high school. At Medical Institute, we pay great attention to effective system of independent work of students, monitoring of individual educational and professional activities of future doctors. The effectiveness of the student’s independent work is due to three main factors - organization, provision, and control. At the same time, the effectiveness of independent work depends on the motivation of students; their understanding and ability to learn independently, to supplement their knowledge. The article describes the study among senior students of therapeutic department of Medical Institute to identify the students’ attitude to carrying out independent work and evaluation of independent work efficiency. The results of the survey revealed that students understand the necessity to perform independent work, but at the same time, experience some difficulties in organizing themselves for independent work. For a successful educational process we can recommend the following measures to improve the efficiency of using various forms of independent work: to give students more time to direct contact with sick children during supervision, to set a clear task in carrying out independent work, and continuously monitor and encourage for quality work. The survey conducted shows that self-education develops in students such qualities as discipline, effort and persistence, thoroughness and commitment, and teaches a process of communication with patients and independent clinical thinking. Thus, individual work contributes to the formation of the necessary qualities for the formation of the future doctor
Организация самостоятельной работы студентов лечебного отделения по дисциплине "Педиатрия" / С. Ю. Артамонова, А. М. Аммосова, С. В. Маркова [и другие] // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Медицинские науки.— 2017. — N 1 (06). — С. 91-95.
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Медицина > Патология. Клиническая медицина > Педиатрия,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина > Патология. Клиническая медицина > Педиатрия.
The point-rating system (PRS) of students’ performance is a set of measures that verify the quality of the educational work of students in mastering basic educational programs. The point-rating system of knowledge assessment is intended to improve the objectivity and reliability of assessing the level of students’ training and is used as a part of the educational process management at the university. PRS maintains motivation and stable active work of students during the semester, provides a conscious self-organization of educational activities, enhances the effectiveness of regular independent work, strengthens the control over systematic work of students in mastering educational programs by higher differentiation of evaluating the results of their learning activities, promotes self-discipline and students’ responsibility for the results of their training activities. The aim of this work is the comparative analysis of the point-rating system and the assessment with a traditional exam in the course of Pediatrics for the students enrolled in the programme 31.05.01. Therapy. The point-rating system was introduced in the educational process in 2011. We compared the performance of the students under the Federal State Educational Standard of higher education in 2015-2016 and the results of the examination session of the students trained under the State Educational Standard of the 2nd generation in 2016-2017 on the course of Pediatrics. The results of the data showed that the PRS gives the opportunity of obtaining the final grade for the semester performance, stimulates students to achieve better results, increases motivation for learning educational programs. The introduction of new information technologies, such as PRS, allows to improve the system of organizing the educational process and to enhance the quality of educational services
Бально-рейтинговая система оценки при подготовке студентов по дисциплине "Педиатрия" / С. В. Маркова, М. В. Ханды, А. М. Аммосова [и другие] // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Медицинские науки.— 2017. — N 1 (06). — С. 71-74.
Ответственность: Саввина Ирина Львовна
Количество страниц: 4 с.
The results of social-hygienic and clinical researches of children with obesity are given in the article. The sociological method was based on interviewing. For the disclosure of social and hygienic characteristics of the child population a questionnaire consisting of three main blocks: socio-demographic, lifestyle, and genetics has been developed. The clinical method included anthropometrical measurements, clinical examination and biochemical test. Our clinical research showed that obesity ofthe I degree prevailed, and more often - among boys. The abdominal type of obesity was observed in 86% ofchildren. One case ofa metabolic syndrome was revealed.
Ожирение у детей Якутии: социально-гигиенические аспекты и клиническая характеристика / Л. Г. Маринова, Н. В. Саввина, И. Л. Саввина // Якутский медицинский журнал. – 2015. – N 3 (51). – C. 51-53.
Количество страниц: 4 с.
The article reviews physical development of teenagers living in extreme climate conditions. The influence of various factors on physical development leads to phenotypical changes. The environment influences much on the children’s organism as due to genetic plasticity and lability it is more acquisitive to unfavorable factors. Researches in the North where residing conditions are severe enough, considering extreme factors, such as long period of low temperatures, sharp day differences of atmospheric pressure, polar night, deficiency of solar radiation, etc., have revealed delay of terms of the beginning of growth activity, a great speed of transit of separate stages of the organism development, the accelerated maturing and early biological maturity which is explained as a phenotype approaching to the special ecological conditions.
Подросток: рост и развитие на Севере / Л. Г. Маринова, Н. В. Саввина, И. Л. Саввина // Якутский медицинский журнал. – 2016. – N 2 (54). – C. 29-31.
Количество страниц: 6 с.
The article gives an overview of obesity as one of the main metabolic risk factors for cardiovascular diseases. The reasons of the development of obesity and pathogenetic mechanisms of complications development from the side of the cardiovascular system are considered against its background, as well as the risk to human health in the presence of visceral obesity. We present data on child obesity as a metabolic base of cardiovascular diseases at which a prolonged accumulation of adipose tissue leads to the most serious disorders of human organs and systems, primarily cardiovascular one.
Ожирение как метаболический фактор риска сердечно-сосудистых заболеваний / Л. Г. Маринова, Н. В. Саввина // Якутский медицинский журнал. – 2017. – N 2 (58). – C. 45-49.